الاثنين، 2 يونيو 2008

المسافر

شوق رهيب يغمره إليها .. يشعر وكأن حجرا ثقيلا يجثم على صدره .. مع أنه حين سافر كان يشعر بأن الخلاص في سفره .. سيغادر ويترك كل شيء خلفه .. كل الهموم .. كل الآلآم .. كل الجراح والذكريات .. وكل الذين خذلوه في محنته ..وسيتركها .. سيهرب من حبها الذي أسره لسنين ولم يكن يستطيع الفكاك منه ....كان يسرع الخطى لإنهاء جميع إجراءات السفر وهو يحلم باليوم الذي يغادر فيه ليبدأ حياة جديدة بعيدا عنها .. وحين ركب الطائرة ..أخذت ابيات شعرية تتردد داخله عن وطن بخل على أهله .. حتى بالكفن .. في بداية أيام الغربة بدأ يتعافى رويدا رويدا حتى استردت روحه صفاءها وتجاوزت عن كل الأحزان وما عاد يحمل في داخله ضغينة لأحد .. إلا أن الحنين عاد يراوده بشدة لأحضانها .. وأخذ يتذكر جميع ذكرياته بها ..حين كان يصيبه هم كان يكفيه ان يضع رأسه على صدر أمه وينهمر بالبكاء لتضمه إليها فيحدث كالسحر وتذهب كل همومه والآمه دون أن يفتح فمه بكلمة معها ..الآن أين يجد قلبا كقلبها يحتويه بصمت وحنان .. يفهمه دون أن يتحدث .. يمسح أدمعه حين تسيل على خديه فتدمى قلبه ..كيف استطاعت قدماه أن تحمله بعيدا عنها كل هذه المسافات .. الآن يقتله الحنين اليها .. يشتاق الى الشوارع والمباني والبيوت .. يشتاق الى الاهل جميعا .. يشتاق الى الشمس الغاربة وسط الحقول الخضراء ورائحة العشب الفواحة .. تحمله لعوالم أخرى ملأى بالأحلام .. يشتاق الى الاضواء المتلألأة على ضفاف النيل ليلا .. يشتاق الى أحبابه ورفقاء دربه .. يشتاق اليها .. يعشقها .. الغربة قاسية جداً .. والحلم تحول كابوسا ..يشعر أنه هنا من أعوام لا منذ أقل من عام .. كيف سيكمل باقي الأيام .. يدعو الله ان يمضي العام سريعا .. أن لا يشعر بالأيام .. ليعود إليها .. إلى أرضه ... وحبيبته ... ليعود لمصر ...

هناك 81 تعليقًا:

امل يقول...

السلام عليكم ورحمة الله
الابيات التي تذكرها هي من قصيدة عمي فرج للشاعر الكبير فاروق جويدة والكلمات التي تذكرها هي :
وبخلت يا وطني بقبر يحتويني في ترابك
فبخلت يوما بالسكن
والآن تبخـل بالكفـن
ماذا اصابك يا وطن
وهذا رابط لمن يريد القصيدة كاملة
http://www.islam2all.com/vb/showthread.php?t=8334
قم بنسخة ثم الصقه في مكان تصفح العناويين
تحياتي ودمتم بألف خير وسعادة

rovy يقول...

الله عليكى يا امل بجد الله ...
البدايه شوق رهيب يغمره اليها ..
ثم يقتله الحنين اليها ويشتاق ويشتاق
وياله من شوق كل شىء ثم حلمه بالعوده
الى ارضه وحبيبه .. ليعود لمصر

ابدعت كعادتك حبيبتى
خالص تقديرى وودى
تحياتى
rovy

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

عنها .. وحين ركب الطائرة ..أخذت ابيات شعرية تردد داخله عن وطن بخل على أهله .. حتى بالكفن .. في بداية أيام الغربة بدأ يتعافى رويدا رويدا حتى استردت روحه صفاءها وتجاوزت عن كل الأحزان وما عاد يحمل في داخله ضغينة لأحد .. إلا أن الحنين عاد يراوده بشدة لأحضان
--------------------------------

جميلة اوى يا مل بجد بداية من الشوق او انتهاء للحنين بجد والنزاهة الادبية عندك لا شك عليها اصلا...

بجد يا امل شكرا على الشجن الجميل

فكرتينى بايام لزيزة..

تــــــــــ(حـنة)ـــــــر يقول...

فى رعاية الله كل مسافر
و ربنا يهون عليهم الام الغربه و حنين الوطن والاهل
تحياتى

gannah يقول...

الله عليكى ..بجد تعرفين كيف تنتقين الابيات والعبارات...تسلم ايدك

المخبر العام يقول...

جميل إنك كتبتي الأبيات
عشان المأمور لو قلتله ..تذكر الأبيات
وسألني ايه هيا الأبيات اللي تذكرها
وما عرفتش ..هيبقى فيها خصم يومين وللا حاجة

Gannah يقول...

عبرتى بأسلوب رشيق عن مشاعر الغربة اكثر مما نستطيع نحن المغتربين ان نعبر عنها
دائما اسعد بكتاباتك واسلوبك المميز
تحياتى

غير معرف يقول...

السلام عليكم

امل

مش هقول اكتر من أن ده ابداع

لم اقل هذه الكلمة سوى مرة وهذه الثانية

ادام الله لنا قلمك

تحياتى

نهر الحب يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
كالعادة امل
تشدينى من اول حرف لاخر حرف
شوق حنين حب
مشاعر جميلة تأخذك لعالم جميل
كل الود لصاحبة القلم الحساس
امل

بالتوفيق باستمرار يارب

ياسر يقول...

السلام عليكم
يشعر وكأن حجرا ثقيلا يجثم على صدره
بجد تسلم تسلم ايدك يامل اية الابداع
دة بجد كلمات ميكفيهاش التعليق
يدعو الله ان يمضي العام سريعا
أن لا يشعر بالأيام
ليعود إليها
إلى أرضه وحبيبته
ليعود لمصر ام الدنيا
برافو برافو بجد بوست يبهر

خالص تقديري وتحياتي

حسن محمد توفيق يقول...

العزيزة

امل

نحن ربما نكون الشعب الوحيد فى العالم

الذى يرتبط بوطنه بمثل هذه الصورة

نحن لا نستطيع العيش بعيد عن

******** مصر *******

وكما يقول المثل الشعبى احنا زى السمك

لانستطيع الاستغناء عن الماء

شكرا لك

الربان يقول...

تحياتي

ما شاء الله عليك...اسلوبك جميل.

ما أقسي الغربة و الابتعاد عن الوطن
صدقيني كل يوم يمر في الغربة اشعر كأنه
شهر....رغم كل الامنا و معاناتنا في الوطن...الا اننا نهفو اليه...و لا نتحمل اي كلمة سوء من احد كان ..علي الوطن...

فاروق جويدة شاعر جميل و مفكر...و اتابع كتاباته بالاهرام كل يوم جمعه.
تعرفي انه كان زميلا للدكتور زويل في المدرسة...

تحياتي و تقديري

appy يقول...

يااااااا انتى رقيقه قوى فى كتباتك نفسى ابقى كده مش عارفه ليه على طول نطح وخرفان ههههههههههه
ما اصعب الغربه حتى لو فى الوطن او مع الاحباب

ghoneem يقول...

اهلاً بيكي

جميل بجد كلماتك مستني جداً

أنا فعلاً مسافر وشعرت بكلماتك جداً

أحييكي علي أسلوبك ودايماً متألقة يارب

بالتوفيق..........

حمادة زيدان يقول...

السفر والغربة والرغبة في العودة

وشوق بينادايني راجعيني يا سنيني

عاوز أحضن كل ناسي

ده خاصمته وده صالحته وده نسيني

مش فارقة خلاص والله

كل اللي عاوزه أرجع لوطني

واغني غنوته

وأبوس أرضه

واقول يا غربة كفاياكي فيا

وكفايه عليا بلدي

هي أجمل ما في سنيني

funckydoctor يقول...

اه فعلا مهما الواحد لف بيبقى عايز يرجع لبلده
طريقة عرض مميزة

monaliza يقول...

بوست رائع
وفعلا ما اقسى حال المغتربين
يارب يرجعوا لحضن امهم تانى

تايه في وسط البلد يقول...

من تدوين جميل الي اخر
تكاد الدموع تطفر من عيوننا تذكرا لكل المسافرين من اهالينا

ماذا اصابك يا وطن؟

لست أدرى يقول...

.. الآن يقتله الحنين اليها .. يشتاق الى الشوارع والمباني والبيوت ..
-----------------------

بجد الحنين ده شىء لا اردادى
مش هينفع نتخلى عنه مهما اتغربنا
حتى الكلمه نفسها
حنييين
بتدينا الاحساس ده
حتى لو لاانسان مش فى غربه بيحس بيها

أم أحمد المصرية يقول...

الله عليك يا امل كان واحشني كلامك الجميل
كلامك لمسني بجد لدرجة اني ما قدرتش اكتب التعليق اول ما قرأته
الغربة و الفراق اقسي المعاني التي يمكن ان تؤثر في نفس الانسان
عارفة انا قضيت طفولتي خارج مصر و اذكر جيدا بابا لما اخد قرار العودة و قال لصحابه اللي حاولوايقنعوه الاستمرار
مش عايز غير اني امشي علي كورنيش اسكندرية و في جيبي 10 قروش اكل ترمس
" 10 قروش وقتها كنت تكفي :)"
دايما بفتكر الكلمة دي و بتخليني ما قدرش ابعد عن اسكندرية و بحترم جدا الحكاية دي في باباو دايما بفكره بيها

همس الاحباب يقول...

يااااااه يا امل
اسلوب رائع وكلمات معبرة بحق
ما اصعب الغربة عن الوطن
وما اصعبها ونحن نعيش بداخله
لكن حبنا للوطن لم ولن ينتهى
بجد تسلم ايديكى ورقة كتابتك
تحياتى وتقديرى

ayman badr يقول...

على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء
أنا مصر عندى احب واجمل الاشياء
هى اجمل الاشياء فى عيوننا بالرغم من كل البلاوى اللى بتحصل فيها
قصة جميلة واسلوب رائع
تحياتى

واحد بيدور علي قلبه يقول...

مقدرش اقول حاجه غير اني احيكي علي انك نقيتي مجموعة ابيات هايله بجد هايله.

ADAM يقول...

هدية مقبولة يا صديقتي

وادعي لي ربنا يرجعني بالسلامة لمصر


تحياتي لك ِ يا مبدعة


آدم

مجداوية يقول...

السلام عليكم

أراك على خير اختى الحبيبة
وعميق شكرى وامتنانى واحترامى لتواصلك معى ودعائى الدائم لك بكل خير
والسلام عليكم ورحمة الله

karim يقول...

احب اوصلك اجمل تحيات ليكى و للموضوع

امل يقول...

الغالية روفي
دائما انت أول من يضيء صفحة التعليقات بتعليقاتك الرقيقة والمشجعة
أدام الله علي ودك ولا حرمني من اطلالتك
الجميلة ..خالص تحياتي وحبي

امل يقول...

elgazaly
والنزاهة الادبية عندك لا شك عليها اصلا...
عندما تقال هذه الكلمات من أديب
مبدع مثلك فإنها تكون تاجا على رأسي

شكرا لكلماتك الرقيقة
خالص تحياتي

امل يقول...

تــ(حنة)ــــر
اللهم آمين جزاك الله خيرا يا حبيبتي
على دعاءك الصادق ولا حرمني من اطلالتك
الجميلة..
كل الحب

امل يقول...

gannah
ربنا يسعدك على الكلام الرقيق ده
خالص تحياتي

امل يقول...

المخبر العام
ههههههههههههههههه
يا خبر ابيض بس ده رجع ندم على اللي
عمله والدليل انه اشتاق للوطن
سماح المرة دي كفاية اللي هوه فيه
تحياتي وبجد نورتني

امل يقول...

ghannah2
وأنا والله أسعد كثيرا بتعليقك عندي
وزيارتك لي ادام الله علي ودك
خالص تحياتي

امل يقول...

عرفة فاروق(الاديب العاشق)
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
مش هقول اكتر من أن ده ابداع
يا خبر ابيض
طب أروح فين دلوقتي
بعد الكلام الجميل ده
ربنا يكرمك على كلامك الرقيق

امل يقول...

نهر الحب
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
كلامك اسعدني قوي وحقيقي مش لاقيه
كلام اقوله غير ربنا يسعدك زي ما
فرحتيني بكلامك
خالص ودي

امل يقول...

ياسر
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
دايما منورني بتعليقاتك الجميلة
والمشجعة أنا عارفة ان انت مسافر
ربنا يرجعك بالسلامة ويسعد قلبك
خالص تقديري لكلماتك الرقيقة

امل يقول...

الربان
جزاك الله خيرا على كلماتك
وعلى المعلومة الجميلة دي
اكيد المدرسة بتاعتهم دي محظوظة قوي
لانها خرجت ناس عظيمة كده
خالص تحياتي وتقديري

امل يقول...

appy الرقيقة
يادي النور
سعييييييييدة جدا ان كلماتي اعجبتك
وبعدين ده انا حبيت الخرفان بسبب
خرفانك مع انهم نطحوني في آخر مرة
حقيقي اسعدتيني جدا بزيارتك الجميلة
خالص تحياتي وتقديري

امل يقول...

أ.حسن محمد توفيق
منورني أستاذي واسعد دائما
بتشريفك لي ومعك حق في كل كلامك
خالص تحياتي وتقديري لسيادتك

امل يقول...

ghoneem
ربنا يرجعك بالسلامة
ويسعد قلبك على كلامك الجميل
خالص تحياتي وتقديري

امل يقول...

حمادة زيدان
كلمات جميلة ومعبرة
نورتني بزيارتك يا شاعر
خالص تحياتي لكلماتك

امل يقول...

funkydoctor
نورتني بزيارتك الرقيقة
خالص تحياتي

امل يقول...

الحبيبة موناليزا
اللهم آمين
جزاك الله خيرا على مرورك وكلماتك
خالص تحياتي وودي

امل يقول...

تايه في وسط البلد
ماذا أصابك يا وطن ؟
ثناءك على كلماتي شرف لي
وزيارتك تسعدني دوما
خالص تحياتي

امل يقول...

لست أدري
معاكي حق كلمة الحنين دي
ليها وقع جميل قوي على النفس
نورتيني بزيارتك الجميلة
تحياتي

امل يقول...

أم أحمد الحبيبة
يااااه قصة والدك جميلة بجد
شوقتني اني اتمشى على كورنيش النيل
مصر فيها احاسيس الواحد مش ممكن
يحسها في مكان تاني واللي بيسافر دايما
بيبقى خارج غصب عنه الظروف هيه اللي
جابراه ربنا ييسر لنا جميعا
خالص تحياتي وودي

امل يقول...

همس الأحباب

ما اصعب الغربة عن الوطن
وما اصعبها ونحن نعيش بداخله

معاك حق والله اصعب شيء الغربة في الوطن
تعليقك أسعدني جدا جزاك الله عني كل خير
خالص تحياتي وتقديري

امل يقول...

ayman badr
نورتني بزيارتك الجميلة
وتعليقك الرقيق
تحياتي

امل يقول...

واحد بيدور على قلبه
الابيات رائعة فعلا
ومعبرة قوي عن حال كثير مننا
تحياتي

امل يقول...

adam
ربنا يرجعك بالسلامة
بس ايه ده هو انت متغرب والا ايه
مش انت كنت لسه في الامتحانات
ربنا يوفقك ويكرمك
تحياتي لكلماتك

امل يقول...

مجداوية
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
شرف لي سيدتي اني تواصلت معك
وانك قبلتي هذا التواصل
جزاكي الله عني كل خير
كل الاحترام والتقدير

امل يقول...

karim
تحياتك الجميلة وصلك
شكرا لرقة كلماتك
تحياتي انا أيضا

ادم المصرى يقول...

مقدرش غير اقول اوسكر فى تنسيق الكلمات اوسكر فى التلفظ بها اوسكر فى اختيار البوست اوسكر فى المدونه اوسكر فى انك انتى الى كتباها بجد تحفه ويارب نشوف جديد دا اول زياره ليا وياريت اتشرف بيكى فى مدونتى

bar2ash يقول...

اموله
جميل اوي وهو بينسي همومه عندها
اسلوبك جميل
استمري بقي
ههههههههه



تحياتي

امل يقول...

ادم المصري
ياااه كل دول اوسكر
زيارة اولى صحيح بس زيارة جميلة وطبعا يشرفني اني ازور مدونتك وان شاء الله الود متصل
خالص تحياتي

امل يقول...

برقش
الف حمد الله على السلامة
اخبار الامتحانات ايه
دايما منورني بزياراتك الجميلة والظريفة
ربنا يوفقك يارب وترجع بالسلامة
خالص تحياتي وامنياتي بالتوفيق

Heart Whispers يقول...

دي أول زيارة ليا لمدونتك وعجبني أسلوبك اوي ومش هتكون اخر زياره ان شاء الله ادعوكي لزيارة مدونتي

وجـــه جـــديد يقول...

اهداء وصل مستحقه
و قبلت الهدية
و انا ابتهل بالعودة لمائي و ان تعكر

تحية و تقدير

بنات صاحبة الجلالة يقول...

هايلة ياأمل جميلة اوي

انتي وصفتي حال الغريب البعيد عن وطنه وصف هايل ورائع واشتياقه الكبير للعودة لارض الوطن

احساس رائع الله عليكي

الغربة الداخلية صعبة فما بالك بالغربة خارج الوطن كله بجد ماصعب هذا الاحساس

تسلم ايديكي ياقمر

غير معرف يقول...

امل

السلام عليكم

عارفة تروحى فين

روحى دار نشر واطبعى مجموعة قصصية

ولا اقولك قدمى فى مسابقة نادى القصة

ولا هيئة قصور الثقافة

تحياتى

Walad_Masry يقول...

كلام جميل فعلا وبصراحة أي موضوع عن السفر بلاقيه لمس معايا على طول

"يشتاق الى الاضواء المتلألأة على ضفاف النيل ليلا .. يشتاق الى أحبابه ورفقاء دربه .. يشتاق اليها .. يعشقها .. الغربة قاسية جداً .."

الله يسامحك وجعتي قلبي

Nour eldin يقول...

اهلا أمل
منذ مدة لم ازور مدونتك الرائعة
ولكن قادنى حسن القدر لأن امر الان فاكتشف موضوعك الجديد
طبعا مصر قاسية جدا علينا لكن حبها مركوز فى قلوبنا
والغربة وحدها قادرة على ان ترفع الغطاء عن هذا الشوق الجارف لهذا الوطن العجيب
الذى هو لنا كعشق بلا دليل وانما نهفو لها دائما رغم كل الالام التى تلفنا ممن يحكمونها بالنار والحديد
........
المهم ارجو أن يكون قد ذهب عنك اثار الكسل
........
نور الدين محمود

zOzO يقول...

كان يصيبه هم كان يكفيه ان يضع رأسه على صدر أمه وينهمر بالبكاء لتضمه إليها فيحدث كالسحر


عجبتني دي اوي
احساسك حلو
ماشاء الله
تسلم ايديكي
فعلا الغربه صعبه اوي
ربنا يرجع اي لاهله واحبائه


انا خلصت امتحانات النهارده
معلشي بقي اتاخرت عليكي
وانتي جيتي عندي في وقت الزوبعه
الحمد لله الصيف جه
هههههههههههههههه


تحياتي ليكي

حبيبـــــــة القمـــــر يقول...

الغاليه امل
كلماتك رشيقه واسلوبك رقيق نقلتي مشاعر الشجن والحنين باسلوب رائع
بس تعرفي ان مشاعر الغربه ملهاش دعوة بالمكان
فيه ناس كتير عايشه في قلب وطنها لكنهم اغراب
كل التحيه لقلمك واحساسك العالي

momken يقول...

القصيده جميله طبعا فاكر منها اعلان بطول الارض وحجات كده
قريتها من زمان اوى

لكن البوست بتاعك عبر عن مشاعر الهروب والحنين والغربه بشكل رهيب وحقيقى
واى حد بيسافر كتير سواء بمزاجه او مرغم هيحسن بده اوى

وطبعا اصعب غربه غربه الوطن
انك تحس انك غريب فى وسط اهلك

تسلم ايدك يا امل
امتعتينا بس احزاتنينا وتلاعبت بمشاعرنا جدا

تحياتى

who iami يقول...

كلامات أصابتنى حقا وتذكرت أنسان يبعد عنى كثيرا كثيرا جزاك الله خيرا ووفقك الله إلى كل الخير والصواب

drpharma يقول...

الله ينور يا امل ربنا يوفقك

تــــــــــ(حـنة)ـــــــر يقول...

فين يا قمر
عملت حاجة جديدة انتى شركتي فيها على فكرة بس مستنياكى فى اقرب وقت
علشان الشراكة تتم بقى
هههههههه
http://4islamic.blogspot.com/
سلام
ابقى اقولى رايك

ادم المصرى يقول...

امل اذيك
انا بدعوكى لقرأت الجزأ التالت من اميره بكل النساء شرفينى يهمنى تعلئك

موناليزا يقول...

ايه الكسل ده انتى فين وفين جديدك اوعى تكونى نايمة يلا يا امل بقى وحشتينا

نهر الحب يقول...

امل
فين جديدك
بس فعلا كلامك جميل جدا امل بشكل رائع
رغم انه ساعات يخدنى هناااااك
وبيعزفعلى اوتار القلب نغم حزين
جايز عندنا الحب مرتبط فى الاغلب بالحزن
وجايز لانها لحظات مسروقة من الواقع المؤلم
لكن المهم انك ماشاء الله رائعه
بالتوفيق باستمرار يارب
كل الود امل

محمود حسن العدل يقول...

اللة اللة اللة بجد انتى كلامك بيلمس القلب جدا جدا
عارف انها قصيدة بس يكفى انك نشرتية لانى واحد من الناس ماكنتش عارفها ويكفى احساسك بيها لدرجة انك نشرتيها على مدونتك
بجد اشكرك جدا عليها

GOLDEN B0Y يقول...

مصر بلدنا

بس واااااااااااء اتباعت بس انا مش هابيع نصيبى انا مستربع هنا بس لو جت حاجه بره هسافر امرى لله
بوست جميل بس مش خصاره فى مصر


تقبل مرورى :
ROONEY

كاتب مصري يقول...

أتشرف بزيارتك لمدونتي ولو أنني أطلب هذا الطلب على استحياء لأن هذه المرة الأولى التي أزور المدونة الخاصة بك ولكن أعدك أن تكون من المدونات المفضلة لدي والتي أضعها على صفحة مدونتي في خارطة المدونات التي أزورها
تحيتي وأنتظر الزيارة
مدونتي هناhttp://kanyatklam.blogspot.com/

امل يقول...

heart whispers
أهلا بيكي نورتيني في أول زيارة ويارب متكونش الأخيرة ان شاء الله ..
خالص تحياتي


وجه جديد
ربنا يرجعك بالسلامة لاهلك ووطنك
نورتني بزيارتك الجميلة
تحيــــاتي


بنات صاحبة الجلالة
أهلا بالبنوتات الجميلات
نورتوني بزيارتكم الغالية وتعليقاتكم الرقيقة
ربنا ما يحرمني من رقتكم

امل يقول...

عرفة فاروق الاديب العاشق
مبروك انتهاء الامتحانات مش عارفه اشكرك ازاي على ذوقك بس انا كفايه علي قراء جمال زيكم
تحياتي


walad_masry
معلش اذا كان كلامي وجع قلبك ربنا يرجعك بالسلامه ويرزقك من فضله
سعيدة جدا بزيارتك الجميلة
تحياتي


nour_eldin
وحشني والله الكسل انا بقيت نشيطة زيادة عن اللزوم ده انا معدتش بنام خالص ههههههه تحياتي ونورتني

امل يقول...

zozo
مبروووك انتهاء الامتحانات وعقبال النجاح والتوفيق ان شاء الله نورتيني بزيارتك الرقيقة
تحياتي


حبيبة القمر
كلماتك رشيقه واسلوبك رقيق نقلتي مشاعر الشجن والحنين باسلوب رائع

يااااه يا حبيبة طيب وانتي بقه اقول عليكي ايه..
تحياتي وحبي

امل يقول...

momken
تسلم ايدك انت على التعليق الرقيق
ده .. ربنا يكرمك ويسعدك ..تحياتي



who i am
ربنا يردهولك بالسلامة ويسعد قلبك
زيارة رقيقة وجميلة .. نورتيني بجد
تحياتي


drpharma
ربنا يكرمك يا دكتور
سعيدة جدا بزيارتك
تحياتي وتقديري

امل يقول...

تمر حنة
انا جيت اهو ياتمرتي كنت بجري عشان
الحقك ههههههه مبروك المدونة يا عمري
تحياتي


موناليزا
انا جيت اهو انتو كمان وحشتوني بس كنت ملبوخة الاسبوع اللي فات شوية بس الحمد لله رجعت تاني فضيت هههههه ويارب الجديد يعجبكم ... كل الحب

امل يقول...

الريحانه الرقيقة نهر الحب
حقيقي مهما قلت مش هقدر اشكركم على
رقتكم معايا وتشجيعكم لي ويارب الجديد
يعجبكم ..كل الحب



محمود حسن العدل
نورتني بزيارتك الجميلة وان شاء الله تلاقيني قريب عندك معلش على تاخري في الرد والزيارة سعيدة جدا بزيارتك
تحياتي

امل يقول...

golden boy
طب بتعيط ليه بس
ربنا ييسر لك الخير ويرزقك من فضله
تحياتي



كاتب مصري
أنا طليت على مدونتك شكلها جميل ومشجع على القراءة ان شاء الله اقرأها بتمعن واسيب تعليقى ..سعيدة جدا بزيارتك واتمنى تتكرر
تحياتي

كاتب مصري يقول...

شكرا ع الطلة يا ستي ويارب تكون زيارات متبادلة دائما ومتنسيش تشرفيني بتعليق لو مفيش تعب
تحيتي